Ex-Beatle Paul McCartney en muziekuitgever Sony/ATV hebben een schikking getroffen over de muziekuitgaverechten op nummers van de Beatles.

McCartney is auteur van de meeste nummers, waaronder de eerste single van de Beatles, Love Me Do. Paul McCartney had het nummer overigens grotendeels al een paar jaar daarvoor eerder (op 16-jarige leeftijd) geschreven, waarna hij het in 1962 gedeeltelijk herschreef samen met John Lennon.

De rechten werden in 1969 door de oorspronkelijke uitgever van de nummers, Northern Songs (waarvan McCartney en Lennon voor een beperkt aandeel eigenaar waren), aan muziekuitgever ATV overgedragen. In 1985 kocht Michael Jackson ATV (dat later met Sony Music Publishing zou fuseren) en verkreeg daarmee dus ook de rechten op de nummers van McCartney. Het verhaal gaat overigens dat het McCartney was die Michael Jackson een paar jaar daarvoor (tijdens de opnamen van hun Say, Say, Say) had uitgelegd hoe belangrijk het was om uitgaverechten te hebben.

McCartney, die in 1969 al niet blij was met de overdracht van de rechten aan ATV, wilde die rechten terug. Voor de Amerikaanse rechter deed hij daarvoor een beroep op een wettelijke regeling die bepaalt dat auteursrechten na bepaalde tijd (na 35 jaar, of na 56 jaar als het werk voor 1978 geschreven is) terugvloeien aan de maker.

Op grond van de Amerikaanse regeling zou McCartney volgens hem de rechten in 2018 moeten terugkrijgen. Sony/ATV was het daar echter niet mee eens, waarop McCartney in januari van dit jaar een procedure voor de Amerikaanse rechter begon. Een vonnis daarover zou grote gevolgen voor uitgevers kunnen hebben, omdat het zou betekenen dat ze een aanzienlijk deel van hun rechten zouden kwijtraken.

Zover is het nu niet gekomen, omdat McCartney en Sony/ATV een regeling hebben getroffen. Wat de afspraak is, is helaas niet bekend omdat McCartney en Sony/ATV hebben afgesproken hun afspraak geheim te houden. Dat zal er mee te maken hebben dat Sony/ATV geen precedent voor andere auteurs wil scheppen. Wel kan er vanuit gegaan worden dat McCartney er goed aan zal hebben verdiend.

Over Benjamin van Werven

Benjamin van WervenBenjamin’s praktische en doortastende aanpak stamt uit zijn tijd bij Endemol International waar hij de contractenpraktijk en het bedrijfsleven goed heeft leren kennen.

Benjamin werkt secuur en systematisch. Hij is in onderhandelingen vasthoudend en overtuigend. Hij is goed ingevoerd in het intellectueel eigendomsrecht, verbintenissenrecht en arbeidsrecht, en in de entertainment-, IT- en ICT-branche.

Benjamin geeft regelmatig gastcolleges, onder meer op de Theaterschool en het Conservatorium van Amsterdam.

Alle artikelen van Benjamin van Werven