Adblockers: redt het auteursrecht het gratis internet?

Gebruikers betalen op internet door naar reclame te kijken. De “eyeballs” worden “gemonetized”. Met reclame-inkomsten houdt de publisher (de uitgever) zijn website in de lucht. Gebruikers betalen zelden met echt geld aan de publisher. Het reclamemodel is daarom de ruggengraat van het internet. En het is in gevaar door de opkomst van adblockers. Programmaatjes zoals ...

Anoniem op Facebook: verhuis naar Duitsland!

De Duitse privacy waakhond, het Hamburgse college bescherming persoonsgegevens, heeft Facebook bevolen een door Facebook verwijderd anoniem profiel van een gebruikster te herstellen. De reden: in Duitsland moet Facebook anonieme gebruik van Facebook mogelijk maken. Facebook treedt tegenwoordig actief op tegen gebruikers met een fantasienaam als accountnaam. Facebook wil alleen echte namen. Dat heeft commerciële ...

De dubbele moraal van de ACM

Volgens de ACM moet een opt-in (= toestemming) bij email aan zware eisen voldoen. Het geven van toestemming voor cookies is daarbij vergeleken een wonder van gemak en lichtheid. Terwijl het in beide gevallen wettelijk om dezelfde toestemming moet gaan. De ACM zou daarom de eisen aan emailtoestemming gelijk moeten trekken aan de eisen aan ...

1 min

Google Analytics gebruiken zonder inbreuk op privacywet? Het CBP legt uit hoe.

Het College Bescherming Persoonsgegevens (CBP) heeft een handleiding gepubliceerd om Google Analytics zo in te stellen dat aan de Wet bescherming persoonsgegevens (Wbp) wordt voldaan. Volgens het CBP moet u: 1. een bewerkersovereenkomst met Google afsluiten, 2. Google niet het volledige IP-adres laten bewerken, 3. gegevens delen met Google uitzetten, en 4. bezoekers informeren over ...

Beter een databank die geen databank is? HvJEU wijst arrest in Ryanair vs PR Aviation.

Een databank is volgens de wet (zeer kort gezegd) een verzameling van geordende en toegankelijke gegevens die ‘een eigen intellectuele schepping van de maker vormt’ of  ‘getuigt van een substantiële investering’. In het eerste geval is de databank auteursrechtelijk beschermd, in het tweede geval is er sprake van bescherming op grond van een recht sui ...

1 min

Licentievergoeding format Postcode Loterij “aan de lage kant”

Uit een recent onderzoek van KPMG blijkt dat de licentievergoeding die Novamedia voor het gebruik van het Postcode Loterij -format ontvangt “aan de lage kant” is. Emeritus hoogleraar privaatrecht mr F.W. Grosheide kwam in december 2012 tot diezelfde conclusie. Uit zijn onderzoek bleek dat de percentages voor licentievergoedingen vrijwel altijd tussen de 3% en 14% liggen. Zie hier het persbericht van Nationale Postcode Loterij. Door Benjamin van Werven, advocaat bij Versteeg Wigman Sprey advocaten

Nieuwere berichten
Oudere berichten